
Analysis of Coverage in Arabic Newspapers Online During the Arab

Spring Through Computational Text Analysis

University Leipzig, University of Maryland

John Mathena, Tobias Wenzel, Aysha Khan, and Jacob Snyder

supervising: Dr. Matthew Thomas Miller and Dr. Maxim Romanov

Abstract

Our project computationally analyzes the discourse of Arabic-language news

coverage published in five newspapers during the Arab Spring, comparing the frequency of

topics covered based on each country’s political situation during the protests and newspaper’s

editorial independence. We primarily achieved this using topic modeling as a computational

textual analysis technique, rather than hand-coding and qualitative rhetoric-based methods

used by previous studies considering similar questions. The analysis illustrated the

dominance of the Egyptian Revolution on Arab Spring discourse both in Egyptian and

non-Egyptian papers.

1. Introduction

Our research project uses computational methods to quantitatively compare topics

covered by Arabic-language newspapers during the protests of the Arab Spring, a question

that sits at the intersection of our research team members’ individual experience in Arabic,

Computer science, and news media studies. We chose five leading newspapers in the Middle

East and North Africa and scraped the approximately 86,800 news articles they published

during a two-year timeframe around the protests. We performed two rounds of topic modeling

on our newspaper corpora to algorithmically determine the categories of topics each outlet

covered—the anti-government demonstrations themselves, Israel and Palestine,

unemployment and domestic economic issues, sports, etc.—and how much coverage was

devoted to each issue at each outlet. By reading the articles most representative of each topic,

we then developed a rough idea of the narrative lens each outlet used to frame these issues.

1



We paired these results with existing research on each newspaper’s political alignment to

confirm our conclusions.

This project was an exploratory analysis that lends itself to further study of the

issue, through more targeted topic modeling and in-depth readings of the Arabic news

coverage: the data can be compared over time; aligned with a timeline of the Arab Spring;

positioned beside deeper studies of each newspaper’s political and financial independence;

further contextualized in existing discourse critical analysis of propaganda and rhetoric from

protesters, media, civilians and political actors; or contrasted with topic modeling of either

social media discourse or Western news coverage of the same protests.

2. Literature Review

2.1 Year of revolution: An overview of the Arab Spring demonstrations

The term “Arab Spring” refers to the anti-government uprisings and armed rebellions

that spread throughout the Middle East and North Africa from late 2010 to 2011. In its

broadest terms, the protesters advocated the overthrow of the region’s various aging

dictatorships and authoritarian regimes, and decried rising unemployment, economic

exclusion, alienation of youth, human rights abuses, living standards, state corruption, and

police violence. The first wave began in December 2010, when a young fruit vendor set

himself on fire in protest before a government building in a rural Tunisian town. His

self-immolation, caught on cellphone cameras and spread via social media, resonated

throughout the nation as an act of civil unrest; that same day, several of the demonstrations

that eventually became in Tunisia’s so-called Jasmine Revolution began, and culminated in

the successful removal of former President Zine El Abidine Ben Ali in late January 2011.

Days after Ben Ali was ousted, mass unrest broke out in Egypt, where protesters centered at

Cairo’s Tahrir Square called for the removal of thirty-year President Hosni Mubarak. On

February 11, 2011, Mubarak ceded power to the military. Bahrain, Yemen, Libya and Syria

also saw anti-government movements begin between late January to March 2011, each with

varying levels of success and facing violent state and military suppression.

With this socio-political context in mind, we analyzed five different Arabic-language,

online news sources over the course of the Arab Spring to identify different trends, topics and

2



discursive narratives presented in their coverage. For our quantitative analysis, which is

primarily topic modeling in line with methods of critical discourse analysis, we collected

news articles published on the websites of the following news sources between December

2010 and May 2011: Hespress, an independent Moroccan newspaper; al-Watan, an

independent news source from Qatar; al-Masri al-Yawm, an independent Egyptian

newspaper; al-Thawra, a daily paper owned by Syria’s Arab Socialist Baʿath Party; and

al-Ahram, Egypt’s most widely circulated daily newspaper. Based on existing research, we

also attempted to align the topics our topic modeling analysis uncover with each country’s

political events and each news source’s editorial direction.

The Egyptian newspapers we chose exemplify that editorial dichotomy. Egypt’s

government owns a majority stock in al-Ahram, the country’s most widely circulated daily

newspaper. As the president himself appoints the paper’s editor, such state-linked papers see

little editorial censorship but tend to avoid publishing criticism of the state because of this

affiliation. On the other end is the independent and reformist Al-Masri al-Yawm (also spelled1

Al-Masry al-Youm), Egypt’s most widely circulated privately-owned paper. Al-Masri

al-Yawm is a frequent critic of the government and celebrates other challengers of the state.

One analysis of both papers by Hend Selim looked at the frequency of certain words used to

cover major events in the Egyptian Revolution, and found these affiliations came through in

the papers’ coverage and language. Until the January demonstrations, for example, al-Ahram

never used the terms “demonstrations,” “intifada,” “revolution,” “protest,” “freedom” or

“unemployment” before January 25; al-Masri al-Yawm used them 247 times. And al-Ahram2

described victims as “martyrs” 25 times, versus 145 times in al-Masri al-Yawm.3

According to Selim, al-Masri al-Yawm’s coverage aimed to be unbiased but was

sometimes affected by the ousted government pressure. Her report finds al-Ahram’s coverage

generally tilted in favor of the Egyptian administration but took an abrupt about-face after

Mubarak was removed and its circulation fell:

3 Selim, pp. 41

2 Hend Selim, "The Coverage of Egypt’s Revolution in the Egyptian, American and Israeli
Newspapers," pp. 31, Reuters Institute for the Study of Journalism

1 Anti-Defamation League Arab Media Review, January-June 2012, pp. 48.
http://www.adl.org/assets/pdf/anti-semitism/Arab-Media-Review-January-June-2012.pdf

3

http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/coverage-egypt%E2%80%99s-revolution-egyptian-american-and-israeli-newspapers
http://www.adl.org/assets/pdf/anti-semitism/Arab-Media-Review-January-June-2012.pdf


“It was very keen to marginalize the opposition and tarnish the demonstrators’ image.

AlAhram’s coverage changed gradually to side with the people after its journalists

protested against the editor-in-chief who had been appointed by the ousted

president....Al-Ahram’s coverage changed completely after Mubarak’s ousting on

11th February, to side with the revolution. The military council which replaced the

ousted president appointed the leaders in the stateowned [sic] newspapers and

influenced their editorial policies.”4

Syria’s daily al-Thawra is owned by Syria’s Arab Socialist Baʿath Party and is the

official newspaper of the Syrian government, alongside a few other papers controlled by the

state. According to the state decree that launched the aper, its aim is to push progressive Arab

society by “apply[ing] the nationalist method of socialist construction.” The independent5

Moroccan newspaper Hespress is the country’s most popular online news and information

website and the first to ever caricature King Mohammed VI. While Hespress has no official

editorial line, as a collection of bloggers and journalists rather than a press institution, it has

landed on the wrong side of the state: in 2008, contributor Mohamed Erraji was charged with

failure to show "due respect to the king” and sentenced to two years in prison for writing an

opinion piece that criticized the king for rewarding those who praise him. Independent Qatari

daily Al-Watan’s chairman is royal family member Hamad bin Sahim Al Thani, and foreign

minister Hamad Bin Jasim Bin Jabir Al Thani owns half of the newspaper. This is not

unusual; virtually all Qatari papers are owned by branches of the royal family.6

2.2 LDA topic modeling and quantitative media discourse analysis

As previously noted, our ultimate data set includes eighteen months worth of articles

published by five separate online news publishers, several of whom are daily outlets.

Therefore, rather than using traditional qualitative methods to analyze discourses in a

collection of documents or hand-coding each document for topics included, our analysis will

use topic models for automated analysis of large data sets through the statistical software R.

6 ADL Arab Media Review, pp. 50
5 Salam Kawakibi, “The Private Media in Syria,” 2010, pp. 7
4 Selim, pp. 142-3

4



Topic models are “algorithms that identify latent patterns of word occurrence using

the distribution of words in a collection of documents.” These algorithms produce topics, or7

sets of words that occur together in certain patterns, for the document set; in other words, the

algorithm produces a content map of the documents by tagging words frequently used in

connection with one another. Based on existing knowledge and contextual suggestions, the

researcher can determine the topic that unifies each word set and interpret any internal

consistencies found within the word set. Topic sets produced may include thematic issues,

such as unemployment rates or government corruption, for instance. Otherwise, they may

include genre and writing style, such as creative feature storied versus hard news briefs;

narrative frameworks, such as framing protesters as thugs and terrorists versus activists and

heroes; or events, like a specific protest or even a country’s anti-government movement

broadly.8

Journalism researchers have found particular success with topic modeling to

automatically determine patterns of news coverage from textual data, especially using the

popular Latent Dirichlet Allocation (LDA) model which allows each document to be assigned

multiple topics. In Jacobi, van Atteveldt and Welbers’ 2015 LDA analysis of how topics in

New York Times articles dealing with nuclear technology changed over time, the topic model

analysis found more specific areas of coverage rather than broader interpretive lenses. It did

not, however, deduct specific viewpoints inherent in any topics as previous hand-coded

analyses from 1989 did. Manual interpretation, taking media, historical context, as well as9

the documents themselves, therefore became more important.

As part of this manual interpretation of topic model output, we will borrow methods

from Critical Discourse Analysis (CDA) to help explain the construction of narratives our

LDA model uncovers in the documents, placing our work within the growing field of

Corpus-Assisted Discourse Studies. CDA usually concentrates on news reporting, political

interviews, and counselling texts; and it goes beyond pure description of discourse analysis to

interpret structural realizations and explore how and why they were produced, in a sort of

9 Jacobi, van Atteveldt & Welbers, pp. 11
8 Jacobi, van Atteveldt & Welbers, pp. 2-3

7 Carina Jacobi, Wouter van Atteveldt and Kasper Welbers, "Quantitative analysis of large amounts of
journalistic texts using topic modelling," pp. 2

5



“dialectical relationship with the discourse.” One study married topic modeling and CDA to10

analyze discursive depiction of the words “Muslim” and “Islam” in a 105 million word corpus

comprising thirteen years of Swedish Internet forum posts. Through interpretive analysis,

researchers were able to distinguish “a general discursive shift from a focus on immigrants in

general, to Muslims in particular” and representations of Muslims as a conflict-ridden group

through the most connected terms: terrorism, sexual abuse, violence, oppression of women.11

The same researchers also used CDA and topic modeling to analyzing discursive connections

between Islamophobia and anti-feminism in over 50 million online forum posts.12

2.3 Discursive studies of the Arab Spring

Much previous discursive analysis has been done in the particular context of the Arab

Spring, as well—primarily looking into social media discourse, but also exploring political

rhetoric and newspaper coverage—which hold significant implications for historical

understandings of the Arab revolutionary moment. As Fatima Zahrae Chrifi Alaoui writes in

her 2014 qualitative analysis of the vernacular discourse of Yemen’s Karama Revolution:

“this research locates a method of examining and theorizing the dialectic between

agency, citizenry, and subjectivity through the study of how power structure is

recreated and challenged through the use of the vernacular in revolutionary

movements, as well as how marginalized groups construct their own subjectivities

through the use of vernacular discourse. Therefore, highlighting the political

prominence of evaluating the Arab Spring as a vernacular discourse is important in

creating new ways of understanding communication in postcolonial/neocolonial

settings.”13

Tara Rhodes’ 2013 qualitative discourse analysis of news outlets, blogs and social

media discussions during the Egyptian and Tunisian uprisings reported fragmentation among

13 Fatima Zahrae Chrifi Alaoui, “The Vernacular Discourse of the ‘Arab Spring’: An Analysis of the
Visual, the Embodied, and the Textual Rhetorics of the Karama Revolution,” 2014, pp. iii

12 Anton Törnberg and Petter Törnberg, “Combining CDA and topic modeling: Analyzing discursive
connections between Islamophobia and anti-feminism on an online forum”

11 Anton Törnberg and Petter Törnberg, “Muslims in social media discourse: Combining topic modeling
and critical discourse analysis”

10 Peter Teo, “Racism in the news: a Critical Discourse Analysis of news reporting in two Australian
newspapers,” pp. 12

6



protesters themselves, whose vocalized demand for a change in power was broad enough to

encompass, in Egypt, Mubarak’s leaving, the ruling party’s leaving, or the entire Egyptian

government’s structural disintegration. In Tunisia, her analysis of protesters’ chants and14

rhetoric found a religious undertone through allusion to the shahada and to martyrdom, which

unified the protesters as Shia Muslims defiant against the government. The analysis found “a

dichotomous, tumultuous, and religious world, captured in the chants of both citizen groups,”

but was limited as it was conducted in English and, as a qualitative study of hand-picked15

texts and slogans, was limited in scope as well. Neither limitation applies to our research,

which analyzes about 86,800 articles from five leading news sources rather than focusing on

topic-specific articles.

A separate 2013 analysis of news discourses in Turkish national newspapers, both

pro- and anti-ruling party, looks into the narrative construction of the protests through “news

actors and their quotation patterns, lexicalization, overlexicalization and syntactic

preferences.” This study includes a focus on both topics covered in news reports and the

stories’ headlines, as journalists deliberately construct headlines to “upgrade” or “downgrade”

topics covered and use quotations to offer parties a chance to present their voice; however, our

own research is more interested in microstructures within the text rather than macrostructures

like headlines and quotes, to use their study’s terminology. In their analysis on the content of

these quotations, they found they were dominated by “positive commentary on the protests”

and “assertions about the demise of authoritarian regimes in the Arab countries.” They also16

uncovered the lexical preferences newspapers used to present the protests as “historically,

significant, widespread and widely supported,” including the following:

“massive protest; Egypt is uprising; revolution; the rage of the protesters; the waves

of rebel; the collapse in Egypt; Nile revolution; secular/religious/wealthy/poor;

domino effect; Tahrir victory; the fire of the rebellion; the joy of victory in Tahrir;

public upheaval; public revolution; rage the people has won.”

And opposition to the government was presented in such terms as the following:

16 Banu Dagtas, “Constructing the “Arab Spring”: News Discourses in Turkish Newspapers”
15 Rhodes, pp. 18

14 Tara Rhodes, “Protests in a New Perspective: A Discourse Analysis on the Arab Spring” (2013), pp
12

7



“go away―go away; the last trump cards of Mubarak, the streets toppled Mubarak;

the end of the bobo doll of the Middle East; the strongholds of Gaddafi have fallen

down; Gamal, take your father with you and go away; enough is enough Mubarak;

God damn Mubarak!; the end of the road; the last pharaoh; Benghazi butcher; the

bluff for chaos; 30-year reign; insanity of power; the last shock to Mubarak is by

Obama; the death squads of Gaddafi; the last flutters of Gaddafi (Sabah), Mubarak,

go away!; the Mubarak era is ending; Gaddafi splits up European Union (Zaman).”17

A similar, hand-coded qualitative discursive study of how the Egyptian uprising was

framed in Arabic newspapers (including both semi-official papers and independent papers)

and social media, found that state-run newspapers framed the uprisings as “a conspiracy on

the Egyptian state, warning of economic consequence and attributing blame and

responsibility for the chaos on others.”18

While much qualitative research has been done into narrative discourses produced in

specific countries and movements during the Arab Spring, and other computational research

has used corpora of Twitter and blog posts to analyze social media discourses during the same

time period (the R-Shief archive, for example, holds years of Twitter and Facebook data

surrounding the 2011 uprisings)—our study is unique in it that it offers a preliminary

computational analysis of online news media across countries. Ours is also distinct in that it

focuses particularly on topics covered, rather than focusing on the rhetoric; our analysis also

includes all news stories, not just Arab Spring-related articles, from news outlets from several

countries. Much of the existing research available in English has also been limited to

English-language news coverage and social media.

3. Documentation and Methodology

The following section describes the steps of scraping (4.1) and cleaning (4.2) as

well as the exploratory data analysis (4.3, 4.4). In this context scraping is the step of

automated downloading raw HTML files from a specific news source’s website. The requests

are followed by a pause to limit prevent the target server from overloading. Cleaning

describes the extraction and reformatting of selected text elements, i. e. the article itself, its

18 Naily Hamdy and Ehab Gomaa, "Framing the Egyptian Uprising in Arabic Language Newspapers
and Social Media Authors"

17 Dagtas, pp. 27

8

http://r-shief.org/about/


title or date it was published. Although it is possible to combine the steps and directly extract

the article, we chose this method to be able to access the raw HTML files in case of errors

during the scraping process.

Since this project aims to do research not on one specific newspaper website’s

homepage but rather a whole selection (2.1), the process of scraping homepages and

extracting data or cleaning differs for each site. However, as the method largely stays the

same, it thus can be explained using pseudo-code. The commented source code can be on our

Github project page . The code was mainly written in R inside the integrated development19

environment RStudio .20

3.1 Scraping

Algorithm 1: scrape.day.$NEWSPAPER. The algorithm navigates to the main page of the

news-source, saves all relative and direct links and saves the articles as HTML in a target

folder.

Input:

Date or direct link

Output:

Raw HTML files

1: if date as input:

2: main ← load main page

3: article.links ← extract links(main)

5: for link in article.links do

6: save as HTML

7: end for

8: else if direct link as input:

9: article ← load article

10: save(article.html)

11: end if

20 R version: 3.2.3 (2015-12-10). RStudio: Version 1.0.44 – © 2009-2016 RStudio, Inc. Linux x86_64
19 Available in full at https://github.com/Islamicate-DH/hw/tree/master/newspaper_group/code

9

https://github.com/Islamicate-DH/hw/tree/master/newspaper_group/code


The R packages used during scraping and cleaning are mainly rvest and tidyr .21 22

Rvest provides functionalities to download and examine homepages as XML. Tidyr is used to

pipe the output of one R command into another command, usually to narrow down XML

elements in a given homepage. This makes the code shorter and easier to read.

After loading the packages and the functions implemented in D.1, a time sequence

is set which is to be downloaded from the specific news source. This sequence consists out of

date strings. In the following, the function scrape. $NEWSPAPER (Algorithm 1) is called

with sapply. sapply applies a function on each element of a vector, in this case holding links

to homepages. Depending on the homepage structure we first navigate to the main page of the

newspaper and collect all links to articles written on this day. In the next step these links are

loaded as XML and the resulting homepage is saved in a target folder. Errors occurring

during the scraping are noted in a log file.

3.2 Text Extraction

Algorithm 2: clean.$NEWSPAPER. The Algorithm takes a source folder as input and extracts

text elements which hold the article and date. The result is appended to a csv file.

Input:

source folder

Output:

csv file

1: for homepage in source folder do

2: article.homepage ← load html

3: dateString ← getDateElements('html-node')

4: year, month, day ← extractDate(dateString)

5: article ← getArticleElements('html-node')

6: save as csv(year, month, day, article)

7: end for

22 Hardley Wickham. “Easily Tidy Data with `spread()` and `gather()` Functions”
21 T. Harvest, W. Pages, D. Wrappers et al. “Easily Harvest (Scrape)Web Pages”

10



To keep the data format as easy as possible, we only extracted each article and

corresponding date. This enables us to identify each article with a uniform resource identifier

(URI) consisting out of a short form of the newspaper as shown in Table 1, the date as

concatenated string without separators and an index starting at the first day of our chosen

timespan. HP20101201$1 identifies an article written December 1, 2010. Al-Masri Al-Yawm

only uses Arabic numerals making it difficult to extract them as numbers. In this case only an

index is used to identify an article. Other pages like Ahram used month names instead of

numbers, thus had to be converted using a self-written function f.replaceMonthNames. The

identifiers and the articles are saved in the cross platform format comma-separated value

(csv).

TABLE 1: News source corpus, with abbreviations.

Newspaper Short form Corpus
[articles]

AVG article size
[characters]

AVG article size
[words]

Hespress HP 54368 268 44

al-Watan AL 1749 1962 328

Ahram AH 8708 1622 273

al-Masri al-Yawm AY 19976 2319 390

Thawra TH 2016 2110 318

Total - 86817 - -

Having saved all corresponding data in the target folder, the data is ready to be

extracted. The extraction function expects a source folder. Each file in this folder is first

loaded as XML into the R environment. Then the script navigates to preselected HTML

nodes and extract both the article fragments and the date. If the page was indeed an article ,23

23 Not all contain articles. Some of them are links to do not contain interpretable information. RSS
feeds (Rich Site Summary) are not saved, either.

11



the elements are appended to a target csv file. Any files which do not contain an article are

noted in a log file.

The final renaming, which results in the format explained previously, is now

applied. This was done in an separate step, because we decided to narrow down the data

timespan and adjust the URI format.

3.3 Word frequency analysis

We utilized two visualizations in addition to a script using the ‘tm‘ package in R as24

our main methods of Word frequency analysis and comparison. Those two visualizations are

histograms of a selection of the 100 MFWs (most frequent words) as well as word clouds of

the 100 MFWs, which we put in the appendix for reference.

We chose the words for the histogram by manually eliminating the top 40 words in

each frequency list of each paper. We did this for two reasons. Firstly, if we simply plotted the

MFWs including those top 40 each paper would look rather similar and that would not aid

our analysis. Secondly, our efforts to automatically extract stop words (such as حيثال,أن, ,

etc.) proved unfruitful. The usefulness of the histograms based on the most frequent words in

each newspaper was limited. However, this data was useful when compared to the topic

modeling data that we analyzed. The most frequent word data helps to reaffirm which topics

were discussed the most in each newspaper and gives a basic insight into some of the points

of focus for each newspaper. Although the most frequents word analysis did not lead to

further analysis, it played a relevant role when we examined the topic modeling data.

3.4 Topic modeling

The procedures used during topic modeling are borrowed from a script to study

Persian text corpora by Thomas Köntges (University of Leipzig). The packages mostly used

are lda for topic modeling and LDAvis for its visualization. We used a limited amount of25 26 27

27 The script uses a Web API to stem Persian words. Stemming describes the process of the finding
roots of words to reduce the text corpus and remove words which have the same or very similar

26 Carson Sievert and Kenneth Shirley (2014). LDAvis: A method for visualizing and interpreting
topics. Proceedings of the Workshop on interactive Language Learning, Visualization, and Interfaces,
p.63-70

25 Jonathan Chang. Collapsed Gibbs Sampling Methods for Topic Models. Version 1.4.2
24 Ingo Feinerer, Kurt Hornik and Artifex Software, Inc. Text Mining Package. Version 0.6-2

12



stopwords to decrease the usage of prepositions and articles. After reading in a text corpus

holding one news source punctuation, numbers and remaining control characters are removed

from the text. Finally the texts are split up into words and their frequency is calculated and

the put into the required format required by lda. To get a specific model one can choose in

how many topics the algorithm should divide the corpus vocabulary and how many iterations

it is supposed to run. We decided to use 15 topics each holding 40 words characterizing the

topic. The fitting is iterated 5000 times.

After the fitting process is done the data is parsed to json in order to display it

correctly within the visualization plugin LDAvis (Figure 15: Example output of LDAvis). The

results can be examined in a browser. The interface allows users to walk through the28

different topics shown as spheres. The right side indicates the number of times the terms

appear in the corpus or a specific topic. Alternatively the words can be selected to show the

topics they appear in. This allowed us to identify and compare subjects in the way they were

talked about in the given time period.

To qualify as well as to have numbers to substantiate our findings we looked at the

JSON file created at the end of the topic modeling process. It holds the relative values for

each topic, i.e. the probability of the topic given the corpus (Table 2). Additionally we found

representative articles by maximizing the probability of one topic. This probability of each

article given a topic is saved in a csv file called theta. Its columns hold the topic consisting

out of words and the rows are the URIs, created during the data preparation steps. Then

maximizing can then be achieved by ordering the table in relation to one topic column in an

office spreadsheet program. The article which holds the highest value was then chosen to be29

representative.

TABLE 2: Probability of each topic. Short forms like in TABLE 1. The name of the topic is represented

by seven words which are characteristic for the topic.

source topic name of topic

frequency

[%]

Arab Spring

topic frequency

29 We used Libre Office Calc Version: 5.1.4.2.
28 The browsers Internet Explorer and Google Chrome do not display the files. Use Firefox instead.

meaning. In Arabic this procedure is more difficult than in Persian. One possible R stemming package
is ArabicStemR, which allows stemming as well as transliteration.

13



[%]

AH 1 يجبمثللأنليسولكنالثورةمصر 18.02 45.61

AH 3 البرلمانالدستورالقانوناللجنةمجلسالشعبالمجلس 7.95

AH 5 ينايرالأمنالمتظاهرينالقواتالثورةالمسلحةالشرطة 7.67

AH 6 الدولالأمريكيةالعربيةالمصريالخارجيةالمصريةمصر 7.37

AH 11 الحزبالانتخابيةالمرشحيناللجنةالإخوانحزبالانتخابات 4.60

AY 1 الآنالدولةهىأىالنظامالثورةمصر 16.52 39.30

AY 3 المصرىالوزراءأمسوزارةوزيرمجلسالمجلس 7.38

AY 7 مباركميدانالمتظاهرينالتحريرالثورةالأمنالشرطة 6.51

AY 8 المجلسالإخوانمجلسالوطنىالشعبالانتخاباتالحزب 5.89

AY 15 البلادوفىالرئيستونسليبياأمسالقذافى 3.00

AL 9 العراقيالمتحدةالجيشالأميركيالقواتالعراقالأميركية 5.56

AL 11 مجلسالرئيساللبنانيةالدوليةاللبنانيالمحكمةلبنان 4.59

AL 12 ساحلغباغبوالمصريالعاجالانتخاباتالرئيسالسودان 3.68

AL 13 العسكريةأفغانستانالاستراتيجيةباردوطالبانالحربالأميركية 3.55

HP 3 حركةحزبالحزبالحركةالمغربالسياسيالسياسية 11.81

HP 5 الحزبعبدالعدالةوالتنميةبنكيرانحزبالحكومة 5.93

HP 7 مدينة البيضاء الشرطة أمس السلطات المحكمة أحد 5.70

HP 13 المغرب المغربية الصحراء البوليساريو الجزائر الملك المتحدة 4.71

HP 14 المغربية الإعلام الصحافة موقع جريدة المغرب القناة 4.08

TH 2 سورية الوطنية الرئيس الشعب السوري الأسد السورية 9.40

TH 4 ليبيا الليبية الليبي أمس وكالة الشعب مصر 8.74

TH 7 حالة قانون أمن الدولة الطوارئ القانون التظاهر 6.07

TH 8 لبنان اللبنانية اللبناني الله السورية المقاومة السوريين 5.43

TH 12 المواطنين الامن النار المسلحة عناصر وأضاف مدينة 4.26

TH 14 بغداد بجروح الشرطة العراقية مقتل مصدر العراق 3.97

14



4. Visualization and Analysis

We performed two topic modeling analyses on our newspaper corpus. The first run

analyzed each newspaper corpus individually giving us 15 different topics, or 75 topics in

total, for each newspaper allowing us to compare what each country covered during our time

period. The second run treated all the articles from all five newspapers as one corpus.

Through this method, we determined the topics that appeared in all the papers and to what

extent each country focused on each of those topics. With both forms of topic modeling we

were able to analyze our data in several different ways which allowed us to more thoroughly

examine the coverage of each news source throughout the duration of the Arab Spring.

4.1 Results of Topic Model 1: Analysis of topics within countries

1) Egyptian papers

a) One topic on the constitutional reform committee

i) Arabic keywords from top 100 MFWs: المجلس,اللجنة,الدستور

b) One topic on the clashes between protesters and the police

i) Arabic keywords from top 100 MFWs: ,المتظاهرينالشرطة

c) One opinion topic on foreign affairs during Arab Spring

i) al-Ahram – post-Arab Spring election topic

ii) al-Masri al-Yawm – Models of social change topic

2) Al-Watan (Qatar)

a) Some topics on domestic affairs unrelated to the Arab Spring

i) Arabic keywords from top 100 MFWs: ,الثقافة,العامالقطر

b) One topic on U.S.-Middle East affairs

i) Arabic keywords from top 100 MFWs: الاستراتيجية,,الأمريكي

العسكري

c) One to two topics on Arab Spring protests in other MENA countries

i) Libya

ii) Sudan

iii) Lebanon

15



iv) Egypt

4) Hespress

a) One topic focusing on constitutional reform in Morocco

i) Arabic keywords from top 100 MFWs : المغربحركة،السياسة،

b) One topic focusing on violations of the law and safety within Morocco

i) Arabic keywords from top 100 MFWs: الأمن,الشرطة,السلطان

c) Many other topics regarding domestic affairs within Morocco

5) Thawra

a) One topic on Palestinian and Israeli relations and the conflict between them

i) Arabic keywords from top 100 MFWs : ,الأمنقانونفلسطين,

b) One topic about changes in the political parties in other countries in the Arab world

i) Arabic keywords from top 100 MFWs : الخارجيةوزير،,شعب

c) One topic regarding the political foundations of various countries in the Middle East

i) Libya

ii) Syria

iii) Lebanon

iv) Egypt

6) Arab Spring topic frequency (% out of 100): How much topic space was devoted to

domestic topics on the Arab Spring in each paper

v) Ahram – 45.612

vi) al-Masri al-Yawm – 39.304

vii) al-Watan – 17.385

viii) Hespress – 32.237

ix) Thawra – 19.723

16



In countries with an actual revolution, so to speak, there appears to be more

document space allocated to discussing the political consequences of said revolution on that

country. In Egypt, that discussion revolved around the quickly formed constitutional reform

committee and the violence perpetrated by the late Mubarak’s regime against civilian

protesters. Al-Masri al-Yawm and Ahram also dedicated space for opinion pieces discussing

models and goals for the socio-political change in the country in addition to the post Arab

Spring polarization and overabundance of political factions. The political congestion and

division eventually resulted in a divided parliament and ousting of the first democratically

elected president in Egyptian history, Mohammad Morsi.

Due to their different editorial structures and ownerships, Ahram featured few

articles criticizing the government with only one topic containing any opinion articles, while

Al-Masri al-Yawm contained much more detailed opinion pieces that actually came out

during the Spring. Through a close reading of the most representative articles in those topics,

it became clear that these articles were opinion articles. One article from AY for example,

cited the works of Hannah Arendt, a political theorist, on how power affects the political

process. Another article lays out what a successful democracy must do in addition to stating

that the opposing forces ( المختلفةالمعارضةقوى ) and political factions must find common ground

in order to move the country forward.

Al-Watan in Qatar still dedicated topic space to the Spring but through a foreign

lens. Articles from al-Watan examined the Arab Spring protests, demonstrations, and clashes

happening in other Arab countries, as they themselves did not undergo a regime change.

Additionally, the paper is owned by a Qatari businessman loyal to the Royal family and the

Foreign minister owns half the paper, which explains their reluctance to report on too many

domestic political issues. However, the fact that a significant amount of topic space continued

to inform readers of the struggles fellow Arabs faced on the ground in their home countries

illustrates the widespread and overarching effect the movement had on each and every

country in the Middle East.

Hespress in Morocco, like the Egyptian papers, reported heavily on domestic events

such as the efforts to reform the constitution and democratize the Moroccan government. As

this paper is truly independently owned and run, their focus on domestic issues is not

17



surprising. Additionally, people felt the Ministry of Justice needed to be more transparent in

order to address some human rights issues in the country. Generally, most articles focused on

discussing the protests through debates and fairly objective thought pieces. There was limited

reporting on foreign events and not many articles appeared extreme in their reporting using

loaded words or over-reporting from a single side. Intriguingly, some articles discussed how

other newspapers in Morocco covered the events.

Thawra in Syria, like al-Watan, reported the events unfolding in the Arab Spring

through a mostly foreign lens, largely due to the fact the ruling political party (Ba’th party)

owns the paper. The paper covered how the political standing of countries changed because of

the Arab Spring but a large portion of topic space reported news regarding the

Israeli-Palestinian conflict. This is was not uncommon as each paper had a topic devoted to

the issue but that topic alone accounted for 15 percent of front page space, the most of any

paper in our corpus. The paper did discuss the bubbling tensions between Assad’s regime and

the public to some degree but the overall focus of Thawra was external.

4.2 Results of Topic Model 2: Analysis between countries

1) 1. Trial and investigations into Mubarak topic

a) Arabic keywords from top 100 MFWs: ,المحكمة,التحقيقاتمبارك

18



b) Newspaper proportions (percent of top 100 articles belonging to each paper)

i) al-Masri al-Yawm – 77

ii) al-Ahram – 17

iii) Hespress - 6

iv) al-Watan – 0

v) Thawra – 0

c) Topic description

i) This topic mostly discusses the proceedings of the trial of Mubarak and

his government after the revolution toppled his regime. Much of the

talk described the length of sentence and the accusations (mostly

finances judging by the MFWs). The articles are objective and free of

editorializing and/or loaded words.

2) Military and Domestic security in Egypt topic

a) Arabic keywords from top 100 MFWs: الأمنالشرطة,اللواء,

b) Newspaper proportions (How many of top 100 articles came from each

paper?)

i) al-Masri al-Yawm – 78

ii) al-Ahram – 12

iii) Hespress – 0

iv) al-Watan – 0

v) Thawra – 0

c) Topic description

i) This topic describes sentences and and on-going cases in Egypt ian

courts including the trial involving the former Egypt ian president,

Hosni Mubarak.

3) Qatar and foreign affairs topic

a) Arabic keywords from top 100 MFWs: الخارجيةالدول,قطر,

b) Newspaper proportions

i) al-Watan – 89

ii) Thawra – 10

iii) Hespress – 1

iv) al-Masri al-Yawm – 0

19



v) al-Ahram – 0

c) Topic description

i) This topic discusses inclusively qatari foreign affairs many of which

focus on Qatar’s hosting on the world cup in 2022.

4) Post Spring elections topic

a) Arabic keywords from top 100 MFWs: الإخوانالمجلس,الانتخابات,حزب,

b) Newspaper proportions

i) al-Masri al-Yawm – 45

ii) Hespress – 39

iii) al-Ahram – 15

iv) Thawra – 1

v) al-Watan – 0

c) Topic description

i) This topic contains discourse on constitutional reform and post

revolution elections.

5) Immediate Egyptian Revolution coverage

a) Arabic keywords from top 100 MFWs: الآن,الثورة,مص

b) Newspaper proportions

i) Hespress – 97

ii) al-Masri al-Yawm – 2

iii) al-Ahram – 1

iv) Thawra – 0

v) al-Watan – 0

c) Topic description

i) From al-Masri al-Yawm – nothing currently happening will make the

future any better than the past. We have seen all of this before. If

corruption occurred under the current laws and the laws themselves do

not change then how is the new government going to be any different.

Ahram contribution is insignificant.

Al-Masri al-Yawm and Ahram obviously contributed the most to topics on events in

Egypt such as the Mubarak trial and subsequent post revolution election. It was interesting to

20



see how much the Egyptian papers dominated some topics not directly pertaining to Egypt

ian issues like the election and constitutional reform topic. While not a uniquely Egyptian

issue, it is clear that the Egyptian narrative on the Arab Spring is very influential.

As we saw from the individual newspaper analysis, al-Watan dedicated the least

amount of coverage to actual discourse surrounding the Arab Spring that was not through a

foreign lens. Taking that into consideration when analyzing this second round of results, it

makes sense that the only topic to which al-Watan makes a significant contribution is the

topic dedicated to Qatari affairs. Even that topic is mostly comprised of summits and

meetings between Qatar and other Arab nations.

Hespress contributed a large amount of news space to report on the Egyptian

Revolution as it occurred. The news source also allocated a large amount of space to discuss

elections that were taking place after the Arab Spring had ended. This is unsurprising

considering that the effects of the Arab Spring were much more limited in Morocco and these

statistics validate that Hespress’ discussion on the Arab Spring was mainly external.

Using this form of topic modeling it is clear that Thawra had a very limited

engagement with these topics. It also shows that while there was a large amount of coverage

on foreign affairs in the Arab world during the Arab Spring, the paper had a very limited

discourse on the events within Egypt during the revolution.

4.3 Summary of findings and discussion

Our topic analysis within each country illustrated each country’s individual coverage

of the Arab Spring as well as what role ownership played in the topics covered by the papers

we examined. Government owned and influenced papers (Tharwa and Al-Watan) tended to

focus on foreign issues because of their inability to report on domestic issues. The lone

exception appears to be Ahram, which was government owned before the start of the

revolution, but flipped its support following the ousting of Mubarak in 2011.

While similar topics emerged in each country (coverage of demonstrations, post

revolution elections, etc.), this initial analysis revealed each country’s coverage as either

internal, focusing on domestic issues resulting from the movement, or external, examining

issues in other countries more often than issues domestically. The Egyptian papers (Ahram

21



and al-Masri al-Yawm), as well as Hespress (Morocco), were internally focused while

al-Watan (Qatar) and Tharwa (Syria) were more externally focused.

The second round of topic analysis allowed us to measure each newspaper’s

contribution to the same 15 topics. From this analysis, we saw that the Egyptian papers

dominated discourse surrounding the key Arab Spring related topics, both in Egypt and

across the Middle East. While each paper also dominated the topic related to its country

(Hespress and the Moroccan topic, al-Watan and the Qatar topic).

Taken as a whole, these analyses demonstrate that the Egyptian Revolution and its

fallout drove the discourse surrounding the Arab Spring across the Middle East. This is

evident given the Egyptian newspapers focused on domestic issues to a greater extent than

any other paper and that other papers dedicated significant space to discussion of Egyptian

issues. Hespress, for example, accounted for 97 of the top 100 most related articles to a topic

surrounding on-going coverage of the Egyptian Revolution as it took place. Additionally,

articles from non-Egyptian papers use biased language such as describing those killed in

protests as “martyrs,” indicating support of the revolution and illustrating the strong emotions

evoked in non-Egypt ian Arab countries as a result of the spring.

The explanation for this abundance of discourse and discussion surrounding the

Egyptian revolution across the MENA region should be the subject of further study. Two

potential causes of these findings are laid out here: Timing and exposure. The Egyptian

ousting of Hosni Mubarak was the second regime toppling in less than a month in January

2011, as well as the second in along line of regime changes to occur across the region. The

sight of their most populous and iconic nation undergoing such a change had a very profound,

emotional effect on Arabs across the region. Additionally, Egyptian affairs are very salient

across the Middle East given that even Turkish News coverage of the Arab Spring was

dominated by the Egyptian revolution .30

Future research into the causes of this findings could utilize social networking

analysis in combination with Internet penetration and social media usage measures to

30 Dagtas, pp. 27

22



determine how news about Egyptian affairs spreads differently across the Middle East,

especially through social media outlets like Whatsapp and Facebook.

5. Conclusion

Before we discuss the big picture of this investigation we will lay out some limitations

and some future directions for our research. Many of our limitations were in part caused by

our project deadline and limited work time.

Firstly, we were only able to use newspapers that were easily scrapable therefore the

newspapers used are not completely representative of that country’s media. In Egypt, we were

able to obtain both state-controlled and independent newspapers and this is the ideal method

for any country used in this kind of analysis but we were limited by scraping compatibility

and the time we had to work on the project.

Secondly, we had to limit our time frame because we did not have the resources to

analyze all of the data we got from our original time frame of 2010 - 2012. We also had

nearly two dozen potential newspapers from additional countries. We ultimately decided to

restrict our time frame from December 2010 to April 2011, to make the amount of analysis

needed more feasible given the deadlines of our project.

Lastly, as stated in the Discussion, this investigation illustrated the large role the

Egyptian Revolution played in discourse surrounding the Arab Spring across the countries

and papers we analyzed. Each paper devoted significant front page space to Egyptian

coverage and the Egyptians paper articles were highly representative of topics relating to the

Spring.

In future analyses, we would like to add papers from additional countries, both

independently and state owned, to confirm our findings. Future topic models could be run

solely on the articles relating to Arab Spring topics excluding articles from Sports or art

topics. This analysis would yield more precise descriptions of discourse surrounding the

movement. We would also like to investigate the cause for the dominance of Egyptian news

over Arab Spring discourse.

23



Appendices

A. Sources

Anti-Defamation League Arab Media Review, January-June 2012, pp. 48. URL

http://www.adl.org/assets/pdf/anti-semitism/Arab-Media-Review-January-June-2012.pdf

Hend Selim, "The Coverage of Egypt’s Revolution in the Egyptian, American and

Israeli Newspapers," pp. 31, Reuters Institute for the Study of Journalism

Salam Kawakibi, “The Private Media in Syria,” 2010

Carina Jacobi, Wouter van Atteveldt and Kasper Welbers, "Quantitative analysis of

large amounts of journalistic texts using topic modelling"

Peter Teo, “Racism in the news: a Critical Discourse Analysis of news reporting in

two Australian newspapers,” pp. 12

Anton Törnberg and Petter Törnberg, “Muslims in social media discourse: Combining

topic modeling and critical discourse analysis”

Anton Törnberg and Petter Törnberg, “Combining CDA and topic modeling:

Analyzing discursive connections between Islamophobia and anti-feminism on an online

forum”

Fatima Zahrae Chrifi Alaoui, “The Vernacular Discourse of the ‘Arab Spring’: An

Analysis of the Visual, the Embodied, and the Textual Rhetorics of the Karama Revolution,”

2014, pp. iii

Tara Rhodes, “Protests in a New Perspective: A Discourse Analysis on the Arab

Spring” (2013), pp 12

24

http://www.adl.org/assets/pdf/anti-semitism/Arab-Media-Review-January-June-2012.pdf


Banu Dagtas, “Constructing the “Arab Spring”: News Discourses in Turkish

Newspapers”

Naily Hamdy and Ehab Gomaa, "Framing the Egyptian Uprising in Arabic Language

Newspapers and Social Media Authors"

T. Harvest, W. Pages, D. Wrappers et al. Easily Harvest (Scrape)Web Pages

Description. URL https://cran.r-project.org/web/packages/rvest/rvest.pdf, Version 0.32. ,

2016-06-17

Hardley Wickham. Easily Tidy Data with `spread()` and `gather()` Functions. URL

https://cran.r-project.org/web/packages/tidyr/tidyr.pdf , Version 0.6.0 ,2016-08-12

Ingo Feinerer, Kurt Hornik and Artifex Software, Inc. Text Mining Package. URL

https://cran.r-project.org/web/packages/tm/tm.pdf, Version 0.6-2

Ian Fellows. Word Clouds. URL

https://cran.r-project.org/web/packages/wordcloud/wordcloud.pdf, Version 2.5

RStudio Team (2015). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, Inc.,

Boston, MA URL http://www.rstudio.com/.

R Core Team (2016). R: A language and environment for statistical

computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL

http://www.R-project.org/.

Hadley Wickham (2016). stringr: Simple, Consistent Wrappers for Common String

Operations. R package version 1.1.0. URL https://CRAN.R-project.org/package=stringr

Jeroen Ooms (2016). curl: A Modern and Flexible Web Client for R. R package

version 2.3. URL https://CRAN.R-project.org/package=curl

Steve Lianoglou, Jim Nikelski, Kirill Müller, Peter Humburg and Rich FitzJohn.

(2015). optparse: Command Line Option Parser. R package version 1.3.2. URL

https://CRAN.R-project.org/package=optparse

25

https://cran.r-project.org/web/packages/rvest/rvest.pdf
https://cran.r-project.org/web/packages/tidyr/tidyr.pdf
https://cran.r-project.org/web/packages/tm/tm.pdf
https://cran.r-project.org/web/packages/wordcloud/wordcloud.pdf
http://www.rstudio.com/
https://cran.r-project.org/package=curl


Duncan Temple Lang and the CRAN Team (2016). XML: Tools for Parsing and

Generating XML Within R and S-Plus. R package version 3.98-1.5. URL

https://CRAN.R-project.org/package=XML

Duncan Temple Lang and the CRAN team (2016). RCurl: General Network

(HTTP/FTP/...) Client Interface for R. R package version 1.95-4.8. URL

https://CRAN.R-project.org/package=RCurl

Hadley Wickham (2011). The Split-Apply-Combine Strategy for Data Analysis.

Journal of Statistical Software, 40(1), 1-29. URL http://www.jstatsoft.org/v40/i01/.

R Core Team (2015). R: A language and environment for statistical computing. R

Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.

Carson Sievert and Kenneth Shirley (2014). LDAvis: A method for visualizing and

interpreting topics. Proceedings of the Workshop on interactive Language Learning,

Visualization, and Interfaces, p.63-70

Jonathan Chang. Collapsed Gibbs Sampling Methods for Topic Models. URL

https://cran.r-project.org/web/packages/lda/lda.pdf, Version 1.4.2, 2015-11-22

26

https://cran.r-project.org/package=RCurl
http://www.jstatsoft.org/v40/i01/
https://www.r-project.org/
https://cran.r-project.org/web/packages/lda/lda.pdf


B. Visualizations and Tables

B.1 Most frequent word clouds

27



28



29



B.2 Histograms

30



31



32



33



34



35



36



37



38



TABLE 3: Overview of possible news sources. From this informal database, we selected sites that
could be easily scraped

Name of paper Country Affiliation

Hespress Morocco Independent

Al Arab Qatar Independent - pro-government

Al Raya Qatar Semi-official - pro-government

Al Rai Kuwait

al-Watan Qatar Independent

Al Sharq Qatar Pro-government but owned by private company

Al-Masri Al-Yawm Egypt Independent

Al-Thawra Syria

Al arab Israel

BBC Arabic UK Independent- Western source

39



Al-Ahram Cairo, Egypt

Al Jazeera Doha

al Watan Northern Kuwait Independent

Al Mustaqbal Lebanon

Al Bayan UAE

Al Ayam Yemen

Al Ghad Jordan

Al Tayyar Lebanon

Al Ittihad UAE

Al Khaleej UAE

Al Methaq Yemen

Azzaman Iraq, International

Al Madina Saudi Arabia

40


